Política i disseny

Recupero un article que va escriure en Jordi Blasi, al seu bloc objectar.info, el 7 de desembre de 2007. Malgrat que no coincideixo en bona part amb les aportacions del Martí, si que penso que cal que el disseny polític es vagi acostant dia a dia a unes estètiques més properes a la població.

Per cert, us deixo amb el cartell que vaig fer per la campanya del 2003 a les municipals  perquè veieu com el disseny que tenia la CUP abans de que Bildi col·laborés amb nosaltres no tenia una estètica especialment dura.

cupvila1“En el marc del vint-i-sisè Chill Laus, organitzat per l’ADG: ‘Disseny polític versus política del disseny’, el dissenyador Martí Ferré, de l’estudi Bildi Grafiks, qüestionava aquesta darrera setmana, el plantejament gràfic dels moviments socials. En el transcurs de la xerrada, Ferré explicà la campanya gràfica de la Candidatura d’Unitat Popular de Vilafranca del Penedès, municipi on les CUP’s doblaven resultats en les darreres eleccions, situant-se com a tercera força municipal al consistori. Una campanya encarregada per primera vegada a un estudi professional, i que culminava amb uns excel·lents resultats.

Ferré reflexionà sobre el disseny gràfic com a transmissor de projectes polítics, i plantejà la limitada capacitat d’alguns moviments alternatius per fer arribar les seves idees a un espectre més gran de la població. ‘Massa sovint, les campanyes semblen dissenyades per l’autoconsum, limitant el públic objectiu al mateix col·lectiu i oblidant a la resta de la societat’.

El disseny gràfic és l’activitat encaminada a transmetre missatges mitjançant uns determinats codis visuals; imatges i textos, tractats adequadament per arribar de forma correcta a un determinat públic objectiu. Saber a qui ens volem dirigir i quina és la forma més adequada de fer-ho, ens permetrà sumar cada vegada a més gent.

Seguint aquests preceptes, la gent de Bildi Grafiks plantejaren una campanya imaginativa, fresca, amb cartells amables i il·lusionants, oberts a tothom. Amb un ús adequat de tipografies i imatges i que feia digeribles missatges contundents a tota la societat.

Per primera vegada, la CUP de Vilafranca abandonava alguns codis de comunicació tradicionals, de tipografies dures, imatges en blanc i negre o tècniques pròpies dels anys setanta, per una campanya imaginativa i contemporània, que aconseguia fer arribar missatges igualment contundents però tractats gràficament de forma més adequada tant a l’època com a la societat actuals. Per primera vegada, despertaven la curiositat i simpatia d’aquella gent que tot i compartir alguns missatges, no s’hi acabava de sentir identificada.

I es que si els moviments alternatius aspiren algun dia a consolidar-se, a convertir-se en vertaderes eines de transformació social, és vital canalitzar adequadament llurs missatges. Fent-los arribar a tothom. Perquè els principis d’igualtat de gènere no preocupen només als col·lectius feministes, la laïcitat pot ser defensada per catòlics i musulmans, l’ecologia per aquells que van en cotxe i la república per quillos, pijos i modernets. Els processos d’emancipació i transformació de les nostres societats, només s’assoliran amb èxit si aconseguim aglutinar els diferents sectors socials. I per a fer-ho, per a transformar-los, ens hi hem d’apropar, escoltar-los i parlar el seu llenguatge. Només d’aquesta manera, establirem el diàleg necessari per a la consecució de les nostres fites.”

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s