Orgosolo com a inspiració

Orgosolo és un poble d’uns 5000 habitants a la província sarda de Nuoro (Núgoro), que té una peculiaritat, el fet de tenir bona part de les façanes de les cases del poble ocupades per grans murals artístics.

Feia força anys que tenia ganes d’anar-hi i aquest estiu, en vaig tenir ocasió. Vam matinar per arribar-hi ben d’hora i com que ens allotjàvem al poble del costat (Mamujada) vora les 9 del matí ja hi érem. Val la pena arribar-hi cap aquesta hora, sobretot si és estiu, perquè ja us podeu imaginar com poden ser les temperatures d’un migdia a una població de l’interior de Sardenya, però també és pràctic per evitar el gran gruix de turistes  que visiten el poble com una atracció turística més de l’illa.

rafVam aparcar just davant d´un bar que tenia un mural amb referències a Baader-Meinhof de la RAF alemanya i acompanyat d’una cita de Bertold Brecht.

Per algú que s’ha mogut en un moviment polític d’esquerra popular, resulta extrany entendre  en un poble rural com és Orgosolo, hi hagi aquest tipus de murals, ja que no s’hi respira especialment un esperit revolucionari entre la seva gent. Però bé, sembla que han acceptat de bon grat l’iconografia revolucionària i molts n’han fet un negoci, ja que poden vendre souvenirs als milers de turistes que visiten cada any el poble.

Vam seguir recte al mateix carrer i vam quedar sorpresos de la gran quantitat de murals que hi havia, alguns de caràcter polític (homenatge al Carlo Giuliani, a Allende, la guerra del Vietnam…) i d’altres de la vida tradicional sarda, des de pagesos i pastors, fins les curses de cavalls tradicionals a Orgosolo.

En aquest mateix carrer, hi ha un mural, dedicat al dia de la dona treballadora fet a la dècada dels 70, que en aquesta població i a Sardenya, té un valor especial. A l’Illa les dones encara avui juguen un paper secundari i fins fa uns 40 anys pràcticament no podien sortir de casa sense anar acompanyades d’un home.

Quan el vaig veure vaig pensar que si aquest any em demanaven el cartell pels actes del 8 de març a Vilafranca, ja tenia d’on treure la idea. Li vaig fer una foto (la que veieu aquí dalt) i la vaig guardar per quan fes falta.

Ja fa un mes, des de la comissió antipatriarcal del Penedès, em van demanar que els fes el cartell dels actes i  després d’un parell de setmanes de fer proves he acabat recuperant la idea inicial. Ja ho diuen això de que normalment la primera idea que ens ve al cap acostuma a ser l’encertada.

De moment ja tinc la part principal del cartell feta, al final he decidit escollir les dues dones (la jove i la gran) que porten un cartell (on segurament escriuré el sub-lema). He descartat la dona de negre, ja que és una figura tradicional sarda, de fet si passegeu pels carrerons d’Orgosolo segurament en trobareu alguna, vestida de cap a peus de negre, amb un mocador cobrint-li el cap. També he descartat la part més històrica del mural, que representa la fàbrica de Nova York en flames on van morir 129 dones que feien una vaga per reclamar millores laborals, el 8 de març de 1908 (ara fa 101 anys).

He vectoritzat les dues dones amb l’Adobe Illustrator, ara només em faltarà incloure el text i amb alguna textura donar-li una mica de relleu. De moment podeu veure com va quedant això.

dones

Ah!! i tornant al tema de l’inici, si podeu visitar Orgosolo, no us ho penseu dues vegades perquè realment val la pena.

2 comments

  1. Bona feina!

    Potser el filet blanc del contorn podria ser més contundent i el cabell de la dona del primer pla, aportar menys informació…però vaja, que això ja és cosa del dissenyador 😉

  2. Moltes gràcies pels comentaris, el tema del filet el vaig provar de fer més gruixut i em va semblar exagerat, a part crec que amb les textures que hi posaré aquest ja em servirà per separar les dones de la resta del disseny i sobre el cabell segurament tens raó, m´he limitat a copiar les línies ja existents, després faré algunes proves. De totes formes ja vaig contrarrelotge, perquè el volen per ja i jo ara estic liat en l’edició de l’Entrearrels núm. 2.


Deixa un comentari

